Το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κλάδους της οικονομίας. Σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) το 2022 το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έφτασε τα 10,3 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση 23% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια καθώς όλο και περισσότεροι στρέφονται στα ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές τους.
Αν λοιπόν σκέφτεστε να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, είστε στο σωστό μέρος. Με το παρακάτω άρθρο θα σας δώσουμε έναν ολοκληρωμένο οδηγό για τη δημιουργία ενός επιτυχημένου eshop.
1. Επιλέξτε το σωστό προϊόν ή υπηρεσία
Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός eshop είναι να επιλέξετε το σωστό προϊόν ή υπηρεσία που θα πουλήσετε.
Αν αυτό που εμπορεύεστε μέσω του eshop σας είναι προϊόν, τότε είναι σημαντικό να διαλέξετε κάτι που αναζητά και χρειάζεται ο κόσμος. Θα ήταν εξυπηρετικό να είναι ένα προϊόν που μπορείτε να προμηθευτείτε με ευκολία και χαμηλό κόστος.
Όσον αφορά στις υπηρεσίες είναι επίσης σημαντικό να παρέχετε εργασίες που αναζητούν και χρειάζονται οι χρήστες.
Τέλος, και για τις δύο περιπτώσεις -εμπορευμάτων ή υπηρεσιών- είναι καλό να επιλέξετε αυτό που πραγματικά σας αρέσει και σας ενθουσιάζει να πουλήσετε.
2. Κάντε έρευνα αγοράς
Αφού καταλήξετε στο προϊόν ή στην υπηρεσία σας, πρέπει να ξεκινήσετε μια έρευνα αγοράς με σκοπό να μάθετε περισσότερα για τον ανταγωνισμό σε αυτήν καθώς και τις ανάγκες των πελατών σας. Αυτό θα σας βοηθήσει να καταλήξετε στην καλύτερη στρατηγική τιμολόγησης, μάρκετινγκ και προώθησης των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας.
Tip: Ένα πολύ καλό (και δωρεάν) εργαλείο για να κάνετε την έρευνα σας είναι το Google.
Αναζητήστε το προϊόν ή την υπηρεσία σας στο Google και βρείτε το σημείο που λέει “Συναφείς Αναζητήσεις”. Εκεί μπορείτε να βρείτε συχνές ερωτήσεις που κάνουν οι χρήστες στο Google για αυτό που επιθυμείτε να πουλήσετε.
Εμείς χρησιμοποιούμε πολύ συχνά αυτό το εργαλείο στην έρευνα αγοράς που κάνουμε για τους πελάτες μας.(δείτε ξανά το προηγούμενο post μας «Τεχνικές SEO για να Αυξήσετε την Οργανική Επισκεψιμότητα – Οδηγός για Αρχάριους»)
3. Δημιουργήστε ένα eshop
Το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσετε ένα eshop. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να συμβεί αυτό. Μπορείτε να το κάνετε μόνοι σας χρησιμοποιώντας κάποιες πλατφόρμες και ένα έτοιμο template ή να απευθυνθείτε σε μια εταιρεία ανάπτυξης ιστοσελίδων.
Αν δεν έχετε εμπειρία στην ανάπτυξη ιστοσελίδων, είναι προτιμότερο να μιλήσετε με κάποιον ειδικό έτσι ώστε να δημιουργήσετε ένα πιο επαγγελματικό και λειτουργικό eshop. Ξεκινήστε μια έρευνα αγοράς και αναζητήστε κάποια επιχείρηση που κατασκευάζει ιστοσελίδες και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Tip: Ζητήστε να δείτε ολοκληρωμένες δουλειές και projects άλλων πελατών της εταιρείας που θα επιλέξετε. Αυτό θα σας διευκολύνει να αποφασίσετε πιο γρήγορα!
Δείτε τα projects που έχουμε ολοκληρώσει σε πελάτες μας εδώ.
4. Προωθήστε το eshop σας
Μόλις δημιουργήσετε το eshop σας είναι σημαντικό να το προωθήσετε για να προσελκύσετε πελάτες. Αυτό μπορείτε να το πετύχετε χρησιμοποιώντας διάφορους τρόπους, όπως:
- SEO (Search Engine Optimization)
- SEM (Search Engine Marketing)
- Social Media Marketing
- Email Marketing
- Affiliate Marketing
- Content Marketing
5. Εξυπηρέτηση πελατών
Η εξυπηρέτηση πελατών είναι ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες για την επιτυχία ενός eshop. Για αυτό το λόγο, εξασφαλίστε ότι οι πελάτες σας θα λάβουν εξαιρετική εξυπηρέτηση από την αρχή μέχρι το τέλος της διαδικασίας αγοράς.
Δώστε όσες πιο πολλές πληροφορίες γίνεται για το προϊόν ή την υπηρεσία που πουλάτε, δείξτε φωτογραφίες των προϊόντων σας ή αποτελέσματα της υπηρεσίας που παρέχετε. Προσθέστε στο ηλεκτρονικό κατάστημα σας επιπλέον τρόπους επικοινωνίας όπως τηλέφωνο, email ή chat. Απαντήστε άμεσα στα τηλέφωνα και τα μηνύματα των πελατών σας και λύστε τυχόν απορίες τους.
Με αυτόν τον τρόπο θα χτίσετε μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους και αυτό θα τους ενθαρρύνει να επιστρέψουν στο eshop σας για να κάνουν και άλλες αγορές.
6. Μείνετε ενημερωμένοι για τις νέες τεχνολογίες
Ο τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλάζει συνεχώς. Είναι ζωτικής σημασίας να μένετε ενημερωμένοι για τις νέες τεχνολογίες και τις τάσεις του ώστε να μπορέσετε να βελτιώνετε συνεχώς την εμπειρία των πελατών σας.
7. Επενδύστε στην ασφάλεια
Η ασφάλεια των πληρωμών και των προσωπικών στοιχείων των πελατών σας είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία ενός eshop.
Επενδύστε σε αξιόπιστα συστήματα ασφαλείας για να προστατεύσετε τα δεδομένα των πελατών σας και τα χρήματά τους.
Αν δεν ξέρετε πως να το πραγματοποιήσετε αυτό, επικοινωνήστε με την εταιρεία που σας παρέχει τη φιλοξενία ή την εταιρεία που σας έχει κατασκευάσει το eshop και ζητήστε τους να σας ενημερώσουν για τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνουν στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα.
8. Φροντίστε να έχετε άρτια υποστήριξη πελατών
Εάν οι πελάτες σας έχουν ερωτήσεις ή προβλήματα με το eshop σας, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας, θα πρέπει να τους παρέχετε υποστήριξη. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω τηλεφώνου, email ή live chat.
Απαντήστε άμεσα και διεξοδικά στις ερωτήσεις τους και θα δείτε ότι οι χρήστες που θα επιλέγουν το δικό σας κατάστημα για τις αγορές τους θα αυξηθούν.
9. Επενδύστε στη διαφήμιση
Η διαφήμιση είναι ένας σημαντικός τρόπος για να προωθήσετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα και να προσελκύσετε νέους πελάτες. Μπορείτε να το διαφημίσετε μέσω διαφόρων καναλιών, όπως:
- Google Ads
- Facebook Ads
- Instagram Ads
- YouTube Ads
- Native Advertising
10. Αξιολογήστε τα αποτελέσματα
Είναι ζωτικής σημασίας να μετράτε και να αξιολογείτε τα αποτελέσματα των ενεργειών σας για να δείτε αν λειτουργεί η στρατηγική που έχετε ακολουθήσει ή όχι. Προσαρμόστε τις ενέργειες σας στα μέσα και στους σκοπούς που χρειάζεται κάθε φορά. Βελτιώστε την εμπειρία του χρήστη και γλιτώστε χρήματα από δράσεις που δεν σας ωφελούν.
Αυτό θα σας βοηθήσει να κάνετε καλύτερη την αποτελεσματικότητα του eshop σας και να κερδίσετε έδαφος από τους ανταγωνιστές σας.
Παρακάτω θα απαντήσουμε σε μερικές από τις πιο συχνές ερωτήσεις που μας κάνουν οι χρήστες σχετικά με τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος.
Εάν έχετε και άλλες ερωτήσεις, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Συχνές Ερωτήσεις και Απαντήσεις για Ηλεκτρονικά Καταστήματα
Η λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος υπόκειται σε ορισμένες νομικές και φορολογικές απαιτήσεις. Αυτές οι απαιτήσεις περιλαμβάνουν την εγγραφή στο ΓΕΜΗ, στην Εφορία και την έναρξη επιχείρησης.
Είναι απαραίτητο να εκδίδονται τα νόμιμα παραστατικά για τις πωλήσεις (τιμολόγια ή αποδείξεις λιανικής), την καταβολή ΦΠΑ και ότι άλλο είναι απαραίτητο για την λειτουργία μιας επιχείρησης.
Επίσης, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα υπόκεινται σε ορισμένους κανόνες προστασίας των καταναλωτών που ορίζονται από το Υπουργείο Ανάπτυξης και από οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης περί προστασίας του καταναλωτή.
Ναι, γίνεται! Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό κατάστημα.
Χωρίς δηλαδή να πρέπει να έχετε χώρο που να μπορούν να το επισκέπτονται πελάτες και να κάνουν τις αγορές τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως ο χώρος αυτός θα πρέπει να είναι επαγγελματικός χώρος και να είναι δηλωμένος στην Εφορία ως χώρος επαγγελματικής δραστηριότητας.
Επίσης, θα πρέπει να έχετε ένα χώρο όπου να μπορείτε να αποθηκεύετε τα προϊόντα σας και να τα προετοιμάζετε για αποστολή στους πελάτες σας.
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα υπόκεινται σε καθεστώς ΦΠΑ, όπως και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Το ποσοστό του ΦΠΑ που επιβάλλεται στα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι ίδιο με αυτό που ισχύει και στις υπόλοιπες επιχειρήσεις και είναι ανάλογο με τα προϊόντα που εμπορεύεται.
Αν έχετε προϊόντα που ανήκουν σε μειωμένο ή σε μηδενικό καθεστός ΦΠΑ τότε αυτό θα πρέπει να υπολογίζεται σωστά και στο ηλεκτρονικό κατάστημα σας.
Αν θέλετε να ανοίξετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με ρούχα, θα πρέπει να επιλέξετε προσεκτικά τα προϊόντα που θα πουλήσετε.
Είναι σημαντικό να επιλέξετε προϊόντα που είναι σε ζήτηση και που μπορείτε να προμηθευτείτε εύκολα και ιδανικά με χαμηλό κόστος. Επίσης, θα πρέπει να έχετε ένα καλά σχεδιασμένο eshop που είναι εύκολο στη χρήση και που ενθαρρύνει τους πελάτες να αγοράσουν.
Σε επόμενο άρθρο μας θα αναλύσουμε περισσότερο τα ηλεκτρονικά καταστήματα με ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ καθώς έχουν πολλές παραμέτρους που θα θέλαμε να αναλύσουμε.
Υπάρχουν ορισμένες επιδοτήσεις που μπορούν να σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Αυτές οι επιδοτήσεις χορηγούνται από το κράτος ή από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Για να μάθετε περισσότερα για τις επιδοτήσεις που είναι διαθέσιμες για τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Για τα ηλεκτρονικά καταστήματα ισχύει ότι ακριβώς ισχύει και για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Αν δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, θα πρέπει να εγγραφείτε στην εφορία, να κάνετε έναρξη επαγγελματος και να υποβάλετε φορολογική δήλωση.
Η φορολογική δήλωση που πρέπει να υποβάλετε θα εξαρτηθεί από το εισόδημα που θα έχετε από το ηλεκτρονικό σας κατάστημα.
Το κόστος δημιουργίας ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ποικίλλει ανάλογα με τις ανάγκες σας. Ωστόσο, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα απλό ηλεκτρονικό κατάστημα με πολύ χαμηλό κόστος για αρχή.
Tip: Θα πρέπει να επιλέξετε μία λύση ηλεκτρονικού εμπορίου η οποία να μπορεί να επεκταθεί μελλοντικά. Κάποιες οικονομικές πλατφόρμες κατασκευής eshop δεν έχουν την δυνατότητα μελλοντικών επεκτάσεων ή έχουν περιορισμένες δυνατότητες με αποτέλεσμα όταν θα χρειαστεί να επεκτείνετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα αυτό να είναι αδύνατο.
Για να δημιουργήσετε ένα πιο εξελιγμένο ηλεκτρονικό κατάστημα, θα πρέπει να επενδύσετε σε ένα πιο προηγμένο σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικού καταστήματος (e-commerce platform).
Εμείς για παράδειγμα δημιουργούμε ηλεκτρονικά καταστήματα με Woocommerce και Shopify και έχουμε ολοκληρώσει projects με μικρά eshops με λίγα προϊόντα έως και πολύ μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα με περισσότερα από 50.000 προϊόντα.
Για να δημιουργήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, θα χρειαστείτε:
Ένα domain name πχ. toeshopmou.gr
Μία εταιρεία να σας παρέχει την φιλοξενία του eshop σας (web hosting)
Ένα σύστημα διαχείρισης ηλεκτρονικού καταστήματος (e-commerce platform)
Τουλάχιστον έναν τρόπο πληρωμής
Τουλάχιστον έναν τρόπο αποστολής
Και τέλος, σίγουρα ένα καλά σχεδιασμένο eshop
Εάν δεν έχετε τις απαραίτητες γνώσεις, την εμπειρία και τον χρόνο που χρειάζεται, μπορείτε να απευθυνθείτε σε μια εταιρεία ανάπτυξης ιστοσελίδων (ή μιλήστε μαζί μας) για να σας βοηθήσει να δημιουργήσετε ένα επαγγελματικό και λειτουργικό ηλεκτρονικό κατάστημα.
Μη χάνετε χρόνο, ξεκινήστε το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα σήμερα και ανακαλύψτε τον κόσμο του ecommerce!